Reklamfeber

Heta produkter och företag

Skylten bara en del i reklamen

Ser ni Mac Donalds skylten i mitten på bilden? Man ser den även om bilden är tagen ganska långt från den och dessutom i mörker. Alla vet vad M:et står för. För de flesta räcker det med M:et för att man ska associera till helt rätt produkt – hamburgare (även om de både är tunna, små och smakar mest ketchup). Det om något är en otroligt lyckad marknadsföring! Jag vågar påstå att detta är varje företags och reklam-makares våta dröm. Att nå så långt att ett enda upplyst M i neon, räcker för att alla ska associera rätt.

Marknadsföringsstrategi med rätt verktyg

Innan någon, även Mac Donalds, kommer dit att det räcker med en enda skylt med en bokstav, eller logo, har det krävts åratal av genomtänkta marknadsföringsstrategier. För det första, vad står företaget för? Vad säljer det? Vad vill man att kunden ska associera det till? När det är gjort är halva marknadsföringen gjord. Resten är medel och verktyg. Målet står företaget för – utan mål ingen resa. Logon, dess färgnyanser, typsnitt, grafiska form, vad som förmedlas, vad som sägs, vilken image som man vill kunden ska förknippa med företaget, allt det har sin egen bransch och omsätter miljoner varje dag. Där kanske ditt företag inte är riktigt än, men, man bör tänka så om man vill komma dithän. Att tänka stort från början lönar sig. Då har du redan i tankarna löst alla problem som en tillväxt kan föra med sig.

Skapa rätt association med skylt

Om man vet vad man vill förmedla till kunden är det viktigt att veta hur man ska göra det. Vilka färger som bör användas som signalerar rätt känslor och associationer. Vill du ha hjälp med det är rixreklam.se ett företag som kan hjälpa dig en bit på vägen. Företaget är Göteborgsbaserat och arbetar i närområdet. En skylt betyder mycket för marknadsföringen för ditt företag. Det är Mac Donalds skylt med M:et ett exempel på!

10 jun 2017