Välkommen till Reklamfeber - bloggen som lyfter intressanta, svenska produkter och idéer och lite lätt diskuterar saker som den svenska företagsmarknaden, reklam och vad framtiden kommer att bära med sig.

Nyhetsbrev

Sensaste inlägg

Heta produkter och företag

Vektoriserad logga eller inte?

Bilden jag använder är en köttbit med ett ben i, och det är en bild skapad av enbart pixlar. Det finns en konstform som heter Pixel Art, och det är ganska populärt men när det gäller logo för ditt företag så håller det faktiskt inte måttet. Du kommer inte att bli tagen på allvar om din logga ser ut som den är tagen från ett datorspel från 1984. En modern logga är vektoriserad, och det är också det du bör satsa på om du vill ha en logotyp som gör reklam för dig och din firma på ett bra sätt. Det finns dock företag som gagnas av att använda pixelgrafik, som exempelvis de som säljer varor med anknytning till Minecraft där pixlar är centrala. Men för de allra flesta svenska företag är det vektorisering som är mest lämplig. 

Vad är problemet med pixelgrafik?

En bild som är skapad med pixlar består av massor av små fyrkanter som tillsammans gör att ditt öga ser en bild. Om denna bild sedan förstoras upp så kommer dessa fyrkanter att bli väldigt tydliga, och skapar ett utseende som kan bli otydligt, eller se ganska barnsligt ut. Det är ändå en OK form av grafik så länge du inte vänder dig till ett tryckeri och vill ha trycksaker. De kommer då troligen att be dig återkomma med en vektoriserad logga istället. Du kan få hjälp att skapa en vektoriserad logotyp, eller omvandla en pixlad logga, hos Logokompaniet där du också kan läsa mer om vektoriserad grafik och dess fördelar. 

10 jan 2020

Välkommen till Reklamfeber - bloggen som lyfter intressanta, svenska produkter och idéer och lite lätt diskuterar saker som den svenska företagsmarknaden, reklam och vad framtiden kommer att bära med sig.

Nyhetsbrev

Sensaste inlägg